Laktoz Intoleransı ve Süt Tüketimi Arasındaki İlişki

Laktoz Intoleransı ve Süt Tüketimi Arasındaki İlişki

25 Ocak 2015

Son yıllarda birçok kişi Laktoz Intoleransı gösterdiği düşüncesiyle beslenmesinden süt ve süt ürünlerini çıkarmakta. Bizleri ayakta tutan kemik ve kas yapımız başta olmak üzere vücudumuza birçok faydası bulunan, ve besin deposu olan süt acaba gerçekten bizim sindiremediğimiz bir besin mi?

Laktoz sadece sütte bulunan ve ona özel tadını veren süt şekeridir. Laktoz İntoleransı laktaz enzimi yetersizliği olan bireylerde görülür ve kendisini, laktoz içeren besinler tüketildikten sonra genellikle karında gerginlik, kramp, gaz hali, mide bulantısı ve sulu dışkı gibi mide ve bağırsakla ilgili semptomlarla gösterir.

Laktoz İntoleransı tanısı kan tahlili, hidrojen solunum testi ve biyopsi yöntemleriyle koyulur. Tedavi yöntemleri içerisinde; süt ve süt ürünlerinin hastanın diyetinden çıkarılması veya hasta, içinde laktoz içeren bir besin tükettiğinde vücudun kendi üretemediği veya yetersiz ürettiği laktaz enziminin dışardan verilmesi yer almaktadır.

İlgili konu: Beslenmeyle Demans ve Alzheimer Hastalığı’ndan Korunmak Mümkün!

Süt ve süt ürünlerinin beslenmeden tamamen çıkarılması rikets, osteoporoz ve osteomalezya gibi kalsiyum tüketiminin yetersizliğinden kaynaklanan çok ciddi hastalıkların ortaya çıkmasına sebep olmaktadır.

Sütün çok önemli bir protein, enerji, kalsiyum, potasyum, fosfor ve riboflavin kaynağı olması araştırmacıları süt tüketimi davranışının laktaz aktivitesine etkisini keşfetmeye yönlendirmiştir. Yapılan epidemiyolojik araştırmaların sonucuna göre Laktoz İntoleransı hiç süt tüketmeyen yetişkinlerde, her gün bir bardak süt içenlere göre daha sık görülmektedir (1,2).

Laktoz İntoleransı semptomları ayrıca, bir oturuşta içilen süt miktarının kişinin tolerasyon durumuna göre ayarlanmasıyla ve sütün çeşitli besinlerle birlikte tüketilmesiyle de azalmaktadır. Uzun süreli süt tüketimi kolonik mikroflorayı değiştirmekte ve bunun sonucunda laktozu sindirmeye yönelik metabolik adaptasyon sağlamaktadır (3,4,5).

Sağlıklı ve uzun bir yaşamın sırrı doğanın bizlere sunduğu bu mucizeyi beslenme planlarımızdan eksik etmemektir.

Yazan: Diyetisyen Gözde Kavak

1. Swagerty DL, Walling AD, Klein RM. Lactose intolerance. AmFam Physician, 2002; 65, 1845‐50.
2. He T, Venema K, Priebe MG. et al. The role of colonic metabolism in lactose intolerance. Eur J Clin Invest, 2008;
38(8),541‐7.
3. Zheng JiaJu, Xue LianSheng. A preliminary study on the difference of ethnic group and age in lactose malabsorption subjects.
Chinese Journal of Internal Medicine, 1987; 26(3), 135‐7. (In Chinese)
4. Pribila BA, Hertzler SR, Martin BR, et al. Improved lactose digestion and intolerance among African‐American adolescent
girls fed a dairy‐rich diet. J Am Diet Assoc, 2000;100, 524‐8.
5. Jorge L Rosado. Lactose digestion and maldigestion: implications for dietary habits in developing countries. Nutrition
Research Reviews, 1997; 10, 137‐49.