Plastik cerrahi alanında sosyal medya kullanımı giderek artmakla birlikte, etkileri bazen olumlu, bazen olumsuz olabilmektedir. Ayrıca, cerrah ve işlemler konusunda bilgi edinmek için sosyal medyanın kullanımı da hastalar arasında çok artmıştır.
Sosyal medyanın bu alandaki etkinliğini araştırmak üzere yapılan bir çalışmada çıkan sonuçlara göre paylaşımların %63’ü Instagram üzerinden olurken, %18’i Facebook ve %13’ü ise YouTube üzerinden yapılmıştır. Paylaşımların %31’i plastik cerrahlarca yapılırken, %49’u ise ticari firmalar tarafından yapılmıştır. Instagram paylaşımlarında kendi reklamını yapma oranı %83’e ulaşırken, eğitim amaçlı paylaşımlar %16 düzeyinde kalmıştır.
İlgili konu: Cerrah ile Hasta Arasında En Önemli Konu: İletişim
Araştırmaya göre “utanılacak paylaşım” oranı %20’yi bulmuştur. Ünlülerin yer aldığı paylaşımlar açık ara daha çok ilgi toplamıştır. Kadın imajı, plastik cerrahi ile ilgili paylaşımların %68’inde yer almış ve daha çekici bulunmuştur. Video paylaşımlarının da arttığı ve ilgi gördüğü söylenebilir. Sıralamaya konduğunda, ilgi toplayan başlıklar; şakalar, çekici kadın cerrahlar, ünlüler, kişisel hikayeler, kışkırtıcı cerrahi uygulamalar, ameliyat videoları ve hasta eğitimi olarak yer almıştır.
Sosyal medya kendi başına reklam yapmanın en etkin yolu olmuştur. Bu alanın daha iyi anlaşılması ve kullanılması plastik cerrahların yararına olduğu kadar, hastalar için de faydalı olabilir.